Ondanks de enorme medische mogelijkheden, is pijn van de lage rug een veelgehoorde klacht. En afhankelijk van wie je om raad vraagt, blijken er veel oorzaken te zijn. Zo spreekt de kinesist over een houdingsprobleem in de rug. De psycholoog over stress die ‘in de ruggengraat kruipt’. En de arts vermoedt dat er tussen de ruggenwervels iets mis is. Neem daarbij dat als de rugpijn lang duurt, het nog hopelozer kan voelen om er ooit van af te raken. En zo komt het dat 15 tot 20% van de bevolking lijdt aan lage rugpijn. Een echte pijnepidemie dus.

De rug als ‘drager van lasten’

Opvallend is dat bijna altijd een psychische factor de pijn in de rug mee in stand houdt. Een pijnstiller is niet ideaal want heeft bijwerkingen en versterkt het gevoel van afhankelijkheid. Er zijn ook enkele valkuilen zoals het ‘vechten tegen de rugpijn’ en het shoppen van de ene rug-specialist naar de andere (medicalisatie van zorg). Maar als je medicatie én de kracht van je eigen psyche juist gebruikt, is er heel wat mogelijk voor een betere rug. En een betere rughouding en voldoende beweging van de wervelkolom zonder overbelasting, is natuurlijk ook belangrijk. Dan gaan we opening zoeken in wat de rugklachten nog meer zijn dan alleen maar de pijn.

‘De rug als drager van lasten’, betekent het ernstig nemen van de rugpijn als boodschap vanuit het ‘diepere ik’. Zo kan rugpijn verminderen of voorkomen worden. Hoe kan je de boodschap van rugpijn ‘horen’? Dat kan door autosuggestie-technieken. Tijdens de lezing reik ik er enkele aan waarmee je thuis aan de slag kan. De voorbeelden spelen in op de subjectieve beleving van pijn in de rug en het belang van ontspanning. Ook hoe aandacht en afleiding kan helpen. Omdat zelfzorg grenzen kent, geef ik tot slot aan wanneer het nodig is om een huisarts te laten kijken naar je rugklachten.